|
||||||||
De Britse zangeres en songschrijfster Hannah Rose Platt uit Londen verscheen in 2015 met haar in Nashville, Tennessee opgenomen debuutplaat “Portraits” in de schijnwerpers. Ze werd met haar folk- en countryliedjes al meteen vergeleken met vrouwelijke soortgenoten als Emmylou Harris en Alison Krauss. Nu komt ze na vijf jaar eindelijk met een opvolger voor dat eerste album op de proppen. De titel van deze nieuwe plaat is “Letters Under Floorboards” en bestaat uit elf zelfgeschreven songs, weliswaar voor drie tracks tot stand gekomen met de componeerhulp van Christopher Stevens. Haar boeiende, soms heel persoonlijke en autobiografische verhalen in deze liedjes bracht ze in de opnamestudio met de hulp van multi-instrumentalist Thomas Collison en drummers F. Scott Kenny en Steve Brookes. Zelf speelt ze op akoestische en elektrische gitaren en ook de viool heeft geen geheimen voor Hannah Rose Platt. Verder kon ze voor enkele songs ook rekenen op bijstand van gastzanger Danny George Wilson van soulrockers ‘Danny And The Champions Of The World’ voor backing vocals bij de songs “Iluminate” en het rockende “Blacksmoke”. Sid Griffin, de Amerikaanse oprichter en in Londen wonende frontman van alt.countryformatie ‘The Lone Ryders’, zingt ook met haar mee in het prachtige ‘vader & dochter’-duet “I Will Tell You When” waarop Joe Bennett op viool speelt. Hij doet dit naast zijn bijdrage op trompet eveneens voor het over Josephine Baker handelende nummer Josephine” waarbij Larry Kenny op accordeon meedoet, net als bij het liedje “Brooklyn, New York”. Henry Senior speelt tenslotte knap mee op pedal steel bij de song “Checkmate”. Als eerste single uit “Letters Under Floorboards” werd gekozen voor het op de video te beluisteren nummer “Chanel And Cigarettes” waarin verwezen wordt naar de sterk uiteenlopende geuren en aroma’s van ‘Chanel’-parfum en stinkende sigarettenrook, vastgesteld bij een overspelige partner. Er lijkt ook wat afgunst aan de basis te liggen van de countryrocksong “When Audrey Came To Call” over een mannenverslindende ‘femme fatale’. Vocaal blinkt Hannah Rose Platt met haar wat op Martha Wainwright lijkende stem volgens ons vooral uit in de zachtere ballads zoals “Your Way”, de romantische liefdesliedjes “Brooklyn, New York” en “To Love You”, naast de erg mooie ‘break-up’-song “Checkmate”, ons favoriete nummer uit deze uitstekende tweede plaat van dit Britse talent. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||